امام خمینی (ره) نماد ومنادی وحدت کلمه بود. مقام معظم رهبری

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است


امام خمینی

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی برای تمام مسلمان‌های دنیا و بی‌تردید برای انقلابیون دنیا، یک الگو است.

امام بدون تکیه به هیچ قدرتی توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند و افکار همه‌ی مستکبران و کافران را زیر و رو کند. زندگی و مرگ امام یک انقلاب بود...

اسماعیل اوچ ما از دانشمندان ترکیه

...غم از دست دادن امام نه‌تنها برای مردم ایران، غمی جانسوز بود، بلکه برای همه‌ی مسلمانان جهان یک ضایعه‌ی بزرگ محسوب می‌شود... امام یکی از سربازان واقعی اسلام بود که با طاغوت، استعمار و استثمار مبارزه کرد و سرانجام پیروز شد...

زندگی ساده‌ی امام، بایستی سرمشق تمام مسلمین جهان باشد...

نیمان مایشان ـ معاون انجمن اسلامی چین

...امام خمینی متعلق به تمام بشریت است. اندیشه‌های امام خمینی تنها متعلق به مسلمانان نیست، بلکه جهان بشریت باید از تفکرات و دیدگاه‌های ایشان برای برپایی جوامعی برتر بهره گیرند.

نقش امام خمینی در وقوع انقلاب اسلامی در ایران نمایان شد، اما این انقلاب، تنها یک اثر از ایشان بود، اگر تفکرات امام خمینی بدون هیچ مانعی در سراسر جهان نشر یافته بود امروز حرکتی بنیان کن و پیگیر در میان تمامی پیروان ادیان در جهان آغاز شده بود.

امام خمینی از شخصیت‌های مظلوم جهان است. اگر ایشان مظلوم نبود، امروز آثار و تفکرات او به آسانی در اختیار میلیون‌ها چینی مشتاق قرار میگرفت. امروز مسلمانان چین شیفته‌ی شخصیت امام می‌باشند و به اندیشه‌های او عشق می‌ورزند... مسلمانان جهان رهایی خود از بسیاری موانع را در گرو اجرای تفکرات او می‌دانند...

اسماعیل زحمت (دونگ وان) متفکر و نویسنده‌ی چین

امام خمینی مثل دریای بیکران پرسکون و آرام بود. امام خمینی امریکا را از ایران اسلامی بیرون راند و ایران را از زیر یوغ استعمار بیرون کشید... امروز اثر این حرکت را ما در آفریقا می‌بینیم که چگونه یک پزشک مسیحی به یکی از علمای الازهر می‌گوید ما اسلامی را که در دست اعراب و ایران و شاهان اسیر است نمی‌خواهیم، ما اسلام خمینی را می‌خواهیم که درمقابل ظالم می‌ایستد و از مظلوم حمایت می‌کند.

مولانا سیدصادق علیشاه ـ از دانشمندان پاکستان

 

امام خمینی همانند انبیا فقط با حضور خود، دین، سیاست، انقلاب، خدا و مردم را و ارتباط ناگسستنی آنها با انسان متفکر را نشان داد و معنی قیام خویش و قیام انبیای الهی را یادآور شد، جهان‌بینی مذهبی را احیا کرد و نور ایمان را روشن ساخت.

ناگفته نماند که حتی در جهان مسیحیت شخصیت‌های ژرف‌اندیشی هستند که مفهوم واقعی پدیده‌ی خمینی و انقلاب اسلامی را درک می‌کنند، میتوتاکیس، کشیش ارتدوکس یونانی آیت‌الله کبیر را دست خدا بر روی زمین نامید. به عقیده لنسر استاد فلسفه از اتریش، خمینی فصل جدید نزدیک شدن انسان به خدا را باز کرد.

والنتین پروساکوف ـ از تاتارستان

... امام خمینی با برپایی حکومت اسلامی و ارائه‌ی تئوری ولایت فقیه که از ویژگی‌های ضد غربی و ضداستعماری بالایی نیز برخوردار بود، در برابر سه جریان عمده‌ی حاکم یعنی مادیگرایی غربی، نظام‌های لائیزم حاکم بر برخی کشورهای اسلامی مانند ایران دوران شاه و ترکیه که تحت نفوذ سیاسی و فرهنگی گسترده‌ی غرب نیز قرار داشتند و همچنین جریان افراطی والتقاطی وهابیت که موجب تشدید شکاف و اختلاف در میان جوامع اسلامی گردیده بود، قیام کرد و کوشید اسلام واقعی را وارد عرصه‌های زندگی کند.

دکتر عمران معاولیم ـ استاد فلسفه و ادبیات دانشگاه کاست سات ـ تایلند

... آیت‌الله خمینی ایران را به قدرتی مهم در خاورمیانه تبدیل کرد... امروز ایران به یک قدرت عظیم مبدل گردیده که با نیروی هیچ یک از پادشاهان تاریخ ایران قابل مقایسه نیست...

ژاپن تایمز

امام خمینی تمام مرزهای تقلیدی حاکم بر مؤسسات مذهبی را اعم از اسلامی و غیر اسلامی پشت سر گذاشتند و در حالی که قرآن به دست داشتند، بازگشت اسلام را به زندگی اعلام نمودند و بدان روح جدیدی بخشیدند، بنابراین مهم‌ترین اقدامی که به دست امام راحل انجام گرفت، تحقق مسئله‌ی مذهب به عنوان یک نظام سیاسی قادر به ایجاد حکومت و اداره‌ی جامعه می‌باشد و عدم اعتماد به غرب به عنوان پایه‌ی عدالت و آزادی.

کتر محمدسعید شهابی ـ سردبیر مجله‌ی عربی العالم

... زندگی امام خمینی برای ما الگوست و بایستی از مبارزات، فداکاری‌ها و صبر او در تحقق آرمان‌هایش درس بگیریم.

از دیدگاه امام خمینی سیاست از مذهب جدا نبود و مبارزه برای عقیده بدون هیچ ملاحظات دیگری مد نظر بود. خانه‌ی ساده، نداشتن دارایی زیاد، رهبری مدبرانه‌ی معظم‌له در پیروزی انقلاب اسلامی از ابعاد مهم شخصیتی امام خمینی است... امام خمینی بدون در دست داشتن هیچ سلاحی بر رژیم شاه که تحت حمایت ابرقدرت‌ها بود، پیروز شد.

رضا سیبوری ـ از اندونزی ـ متخصص در امور خاورمیانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۵
اعظم سادات سرآبادانی



سوادآموزی البرزسواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.

به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.

نیاز به توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است. اما همتی بلند می خواهد و توفیقی مدام.

در دین و آیینی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و عالم ارجمندترین کس در میان مردم است، محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست.

اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است. چنین کتابی و چنان آیینی، مسلمانی را که نخواند و ننویسد، سرزنش می کند. 

آموزاندن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای آزادی اسیران جنگ بدر مقرر فرمود، و آموختن، هنری است که همه توانایی ها و هنری های دگر، از آن می جوشد و سر برمی آورد. راست است که از دانایی می خیزد و دانستن، توانستن می آفریند.

تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی بود و اگر چنین نبود، جای هزار شگفتی و تاسف بود. به یمن فرمان امام خمینی (ره) پایه و اساس نهضتی گذارده شد که در هر گام، طاغوتی را شکست و در هر مرحله توفیقی به چنگ آورد. هر سرزمینی که به تصرف این قیام ستودنی، در می آید، بر بام آن پرچم فخر و برازندگی افراشته می شود و چراغ سعادت و بالندگی افروخته تر می گردد.

رهبران و کوشندگان این نهضت را سپاس می گوییم و توفیق بیشتر آنان را از خداوند خواستاریم. به جا و شایسته است که هدف ها و رسالت والای نهضت سوادآموزی مورد توجه و دقت قرار گیرد.

این هدف ها در پیام تاریخی امام امت که روز هفتم دی ماه سال 1358 به این مناسبت صادر فرمودند، بین شده است.

متن پیام امام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ن * وَالقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ (قرآن کریم)

 ملت شریف ایران! شما می دانید که در رژیم گذشته آنچه که بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوی و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود، ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهمتر از آنها است، آموزش برای همگان است.

مع الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخودار نیستند، چه رسد به آموزش عالی. مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بیسوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا انشاء الله در آینده نزدیک، هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزید و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات بپا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد و برادران و خواهران ایمانی برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن برکنید.

تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است. ائمه جماعات شهرستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی، اعضای با سواد  خانواده اعضای بیسواد را تعلیم کنند و بیسوادان از این امر سرپیچی نکنند.

من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود، بدون فوت وقت، ایران را به صورت مدرسه ای درآورند و در هر شب و روز در اوقات بیکاری، یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند.

بپا خیزید که خداوند متعال با شما است. از خداوند تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته   
روح ا… موسوی الخمینی         

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۱
اعظم سادات سرآبادانی